یک مطالعه ی طولانی مدت جدید نشان داد که جراحی دستگاه گوارش می تواند درمانی موثر برای دیابت نوع 2 باشد

21 ژانویه 2021- نتایج یک آزمایش بالینی تصادفی با طولانی ترین پیگیری تا به امروز، نشان می دهد که جراحی متابولیک نسبت به داروها و مداخلات مربوط به سبک زندگی در کنترل طولانی مدت دیابت نوع 2 ، موثرتر است.

این مطالعه که در The Lancet منتشر شده است، همچنین نشان می دهد که بیش از یک سوم بیماران تحت این عمل جراحی در طول 10 سال دوره ی کارآزمایی بدون دیابت باقی مانده اند. این نشان می دهد، با دقیق ترین نوع تحقیقات بالینی، می توان "درمانی" برای دیابت نوع 2 یافت.

محققان کالج کینگ لندن و پلی کلینیک بیمارستان دانشگاهAgostino Gemelli IRCCS ، در رم-ایتالیا ، نتایج 10 ساله ی آزمایشی را گزارش کردند که جراحی متابولیک را با مداخلات معمول پزشکی و سبک زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مقایسه می کند.

در این مطالعه، 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 پیشرفته در یک بیمارستان بزرگ دانشگاهی در رم- ایتالیا تحت درمان قرار گرفتند. بیماران به طور تصادفی تحت درمان دارویی به علاوه مداخلات مربوط به شیوه زندگی یا جراحی متابولیک (بای پس معده یا تغییر مسیر صفرا و پانکراس یا BPD[1]) قرار گرفتند. در ابتدای مطالعه، همه بیماران دارای بیماری دیابت شدید، با سطح قند خون کنترل نشده و بیش از پنج سال سابقه ی دیابت بودند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که 37.5 درصد از بیماران تحت جراحی متابولیک توانستند قند خون غیر دیابتی خود را بدون نیاز به درمان دارویی دیابت - وضعیتی که به عنوان بهبود دیابت[2] نامیده می شود - برای مدت 10 سال حفظ کنند. در سال 2009 ، انجمن دیابت آمریکا "درمان" دیابت را به عنوان وضعیت ادامه بهبود بیماری برای بیش از پنج سال تعریف کرد.

پروفسور فرانچسکو روبینو، نویسنده ارشد این گزارش و رئیس بخش جراحی چاقی و متابولیک در کالج کینگ لندن، و جراح مشاور در بیمارستان کالج کینگ لندن، گفت: یافته های این مطالعه با ارائه ی قوی ترین شواهد علمی نشان می دهد که دیابت نوع 2 کامل، یک بیماری قابل درمان است، و بر خلاف تصور قبلی به طور اجتناب ناپذیری پیشرونده و غیرقابل برگشت نیست. جراحی متابولیک علاوه بر اینکه پیشرفت بزرگی در درمان دیابت به حساب می آید، ما را به سمت روشن کردن علت این بیماری هدایت می کند.

در مقایسه با درمان های معمول پزشکی، جراحی متابولیک همچنین منجر به کنترل بهتر متابولیسم، خطر قلبی عروقی پایین تر، عملکرد بهتر کلیه ها و کیفیت زندگی می شود. قابل توجه اینست که عوارض مرتبط با دیابت، از جمله عوارض جانبی قلبی، کلیوی و عصبی در بیماران تحت درمان جراحی متابولیک بطور قابل توجهی کمتر بود. جراحی متابولیک همچنین باعث کاهش مصرف دارو، از جمله داروهای دیابت، فشار خون بالا و دیس لیپیدمی می شود.

این مطالعه ایمنی اولیه و بلند مدت استراتژی های مختلف مداخله را بررسی کرد. بیمارانی که تحت جراحی BPD قرار گرفتند، در مقایسه با افراد هر دو گروه دیگر، موارد بیشتری از حوادث جدی جانبی، از جمله حوادث مرتبط با بیماری و مداخله را تجربه کردند. بروز عوارض جانبی جدی به طور قابل توجهی در بیماران تحت درمان با درمانهای پزشکی معمول، در مقایسه با بیمارانی که تحت عمل جراحی بای پس معده به روش Roux-en-Y قرار گرفتند، بالاتر بود.

پروفسورGeltrude Mingrone ، نویسنده ی اول این گزارش و استاد پزشکی در دانشگاه کاتولیک رم و استاد دیابت و تغذیه در کالج کینگ لندن، گفت: این داده ها این تصور را تأیید می کند که جراحی باریاتریک یا متابولیک می تواند یک روش مقرون به صرفه برای درمان دیابت نوع 2 باشد. اکنون شواهد به اندازه ی کافی برای این در نظر گرفتن جراحی متابولیک به عنوان یک گزینه اصلی درمانی برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی شدید، قانع کننده است.

مطالعات قبلی نشان داده بود که جراحی چاقی یا کاهش وزن می تواند باعث بهبودی طولانی مدت دیابت در بیماران با چاقی بسیار شدید شود. با این حال، بیشتر بیمارانی که تحت عمل جراحی سنتی کاهش وزن قرار می گیرند، به طور معمول مبتلا به دیابت خفیف هستند یا اخیرا به این بیماری مبتلا شده اند. این آزمایش اثر درمانی بالقوه ی جراحی متابولیک را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پیشرفته نشان می دهد.

دیابت یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جوامع غربی است و به طور قابل توجهی خطر ابتلا بهCOVID-19  شدید و مرگ و میر ناشی از این ویروس را افزایش می دهد. با وجود شواهدی مبنی بر اینکه جراحی متابولیک می تواند به سرعت و به طرز چشمگیری دیابت را بهبود بخشد، کمتر از 1٪ از افراد کاندید شده برای جراحی در بیشتر کشورها به جراحی متابولیک دسترسی دارند. علاوه بر این، عملیات جراحی متابولیک حتی برای مدت طولانی تری نسبت به سایر روش های جراحی انتخابی در طی همه گیری کنونی، به حالت تعلیق درآمده است.

پروفسور روبینو افزود: جراحی متابولیک مسلماً موثرترین روش درمانی در دسترس برای دیابت نوع 2 است و می تواند برای بسیاری از بیماران یک گزینه ی نجات بخش باشد. این جراحی باید در زمان همه گیری و بعد از آن به طور مناسب اولویت بندی شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-01-gastrointestinal-surgery-diabetes-long-term.html

 



[1]biliopancreatic diversion

[2]diabetes remission